Ouvrages consultables au CAPE

 

Vous trouverez ici la liste des ouvrages que nous vous proposons :

 

 



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Rédiger des plans de cours

Auteur(s): Laurent Leduc

Également appelé « descriptif de cours », « syllabus » ou encore « engagement pédagogique », le « Plan de cours » est aujourd’hui entré dans les usages de l’enseignement supérieur et universitaire, où sa pratique et sa mise en œuvre tendent à se systématiser dans de très nombreux établissements, européens ou nord-américains notamment. Mais que faut-il concrètement entendre par « Plan de cours » (expression consacrée, notamment au Canada) ? À quels enjeux et  surtout quelles utilités - pour les étudiants mais aussi leurs enseignants et autorités institutionnelles - peut-on associer cet exercice d’écriture jugé parfois fastidieux ? Comment le rédiger efficacement ?

 

Voici les questions majeures auxquelles tente de répondre ce livre où le Plan de cours, bien plus qu’une simple table des matières, se définit comme le reflet d’un cours dans ses divers aspects de planification. La première partie de l’ouvrage embrasse la multiplicité des apports de la littérature relative aux bénéfices escomptés du Plan de cours et de son pendant oral, la First class meeting, sous l’angle d’un examen approfondi de six fonctions génériques susceptibles de lui être conférées : les fonctions de communication, de contrat, de carte cognitive du cours, d’outil d’apprentissage, de soutien à la planification du cours et enfin de documentation de la qualité de l`enseignement. La seconde partie alimente la réflexion en présentant les résultats d’une recherche portant sur l’utilité perçue des principales catégories d’informations par près de 1500 étudiants de l’Université de Liège. Enfin, à l’aide d’exemples de bonnes pratiques commentés, la troisième partie de ce livre définit et guide la rédaction des rubriques d’un Plan de cours à investir en priorité. 

Dynamique des groupes

Auteur(s): Jean-Marie Aubry

Cet ouvrage s'adresse aux praticiens du groupe, directeurs, cadres, responsables, et leur propose un outil de travail pratique et cohérent qui tient compte des structures de la hiérarchie et des autres composantes organisationnelles. Il ne suffit pas d'assembler un certain nombre de personnes pour constituer automatiquement un groupe. Il n'est pas rare que les motivations diffèrent étonnamment d'un participant à l'autre. Derrière ces disparités se profilent de nombreux éléments unificateurs. La présence d'un objectif commun, l'influence réciproque et un rythme commun tenant compte des besoins et des idéaux de chacun sont des éléments essentiels à la cohésion souhaitée. Même si le groupe est souvent radicalement différent des individus qui le composent, la clé de la dynamique réside dans un mot-clé : interdépendance.

Academic tribes and territories

Auteur(s): Tony Becher et Paul R. Trowler

 How do academics perceives themselves and colleagues in their own disciplines, and how do they rate those in other subjects? How close related are their intellectual tasks and their ways of organizing their professional lives? What are the interconnections between academic cultures and the nature of disciplines? Academic Tribes and territories maps academic knowledge and explores the diverse characteristics of those who inhabit and cultivate it

This second edition provides a thorough update to Tony Becher’s classic text, first published in 1989, and incorporates research findings and new theoretical perspectives. Fundamental changes in the nature of higher education and in the academic’s role are reviewed and their significance for academic cultures in lower status institutions internationally and to place a new emphasis on issues of gender and ethnicity. This second edition successfully renews a classic in the field oh higher education.

Teaching for quality learning at University

Auteur(s): John Biggs et Catherine Tang

 This best-selling book explains the concept of constructive alignment used in implementing outcomes-based education. Constructive aligment identifies the desired learning outcomes and helps teachers design the teaching and learning activities that will help students to achieve those outcomes, and to assess how well those outcomes have been achieved. Each chapter includes tasks that offer a ‘how-to’ manual to implement constructive alignment in your own teaching practices.

This new edition draws on the authors’ experience of consulting on the implementation of constructive alignment in Australia, Hong Kong, Ireland and Malaysia including a wider range of disciplines and teaching contexts. There is also a new section on the evaluation of constructive alignment, which is now used worldwide as a framework for good teaching and assessment, as it has been shown to :

• Assist university teachers who wish to improve the quality of their own teaching, their students learning and their assessment of learning outcomes.
• Aid staff developers in proving support for departments in the with institutional policies.
• Provide a framework for administrators interested in quality assurance and enhancement of teaching across the whole university.

The authors have also included useful web links to further material.

No one Way

Auteur(s): Patricia Cranton

 1. Goals of teaching and learning in higher education
2. The changing context of higher education
3. Teachers and learners as individuals
4. Planning for teaching and learning
5. Transmitting instrumental knowledge
6. Facilitating communicative knowledge
7. Fostering emancipatory learning
8. Evaluating learning and teaching
9. Teaching excellence : case studies

Improving teaching and learning in higher education

Auteur(s): Vaneeta D'andrea et David Gosling

 • What are the aims of higher education?
• What are the strategies necessary for institutional improvement?
• How might the student experience be improved?

The emergence of the discourse around learning and teaching is one of the more remarkable phenomena of the last decade in higher education. Increasingly, universities are being required to pay greater attention to improving teaching and enhancing student learning. This book will help universities and colleges achieve these goals through an approach to institutional change that is well founded on both research and practical experience.

By placing learning at the centre of organizational change, this book challenges many of the current assumptions about management of teaching, supporting students, the separation of research and teaching, the use of information technology and quality systems. It demonstrates how trust can be restored within higher education while advancing the need for change based on principles of equity and academic values for students and teachers alike.

Improving teaching and learning in higher education is key reading for anyone interested in the development of teaching and learning in higher education, as well as policy makers.

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